our pet cafe

مقهى محبين الحيوانات الاليفه
 
الرئيسيةمكتبة الصورالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 الفرق بين المون فيس البيور و المون الهجين

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
جروح
عضو مجلس اداره


ذكر عدد الرسائل : 104
تاريخ التسجيل : 15/01/2009

مُساهمةموضوع: الفرق بين المون فيس البيور و المون الهجين   21/2/2009, 16:08

أولاً :- الوجه

الوجه بيحسب طولياً و عرضياً
أولاً طول الوجه:-

المون العادي اللي وشه (الوجه) فيه سحبه لقدام أو زي ما بنقول في مصر (بوز) ده مش بيور بيكون داخله تهجينة ممكن تكون رومي أو حتى بلدي و ده بيظهر من شكل الانف زي ما هاشرحلكم لاحقاً. (للأسف ده منتشر جداً لدجة إن من كتر ما عنيننا أتعودت عليه و من كتر ما سمعنا إنه مون فيس أصبح بالنسبة لينا مون فيس).
المون الفلات فديه كلمة بيقولوها أصحاب المحلات علشن يدفعونا أكتر شوية.
القط المون وشه مش مستوي تماماً يعني لو فردت كف أيدك على وشه هاتلاقي فيه فرق بسيط جداً بين مستوى الأنف و الفم و بين مستوى الرأس (على عكس البيكن فيس اللي بتحس إن وشه مضغوط (متطبق) لجوه خاصة الانف , أو حتى الهاف بيكن اللي بيكون وشها كله في مستوى واحد).

ثانيا:- إستدارة الوجه

مفيش قطة وشها مدور و أخر طويل (بدليل أي قطة وشها مدور لما بتحميها و الشعر بيتبل بتلاقي وشها أخد شكل الرقم ٧ أو حرف الV ).
اللي بيفرق هو طول الشعر اللي بيغطي منطقة تحت العين ( الخدود) كل ما طول الشعر ده بتلاقيه مفرود على الأجناب لذلك بيدي إستدارة أكتر للوجه و هو ده المفروض في القطط الشيرازي عامة.
و كل ما قل طول الشعر و ظهرت إستطالة الوجه كل ما تعرف إن القطة داخلها تهجين).

ثالثاً :- العيون

معروف عن القطط الشيرازي إن عيونها بتكون مستديرة و كبيرة الحجم .

رابعاً :- الأنف

المون فيس بتكون أنفه أطول من باقي فصائل الشيرازي لكن طبعاً مش طويلة جداً يعني بتكون بعد العينين بمسافة مش كبيرة (بصراحة مش عارف أشرحها إزاي لازم صورة) لكن عموماً الأنف الطويل تلقائياً بيدي شكل البوز اللي إتكلمنا عليه في الأول بالتالي لو مفيش بوز هاتلاقي الأنف قصيرة نسبياً و مستقيمة الي حد كبير.

خامساً :- الفم

الفم و الأنف بينهم علاقة عكسية بمعنى ( القطط عموماً بيكون فمها على شكل رقم ٨ ) بالنسبة للشيرازي عموماً كل ما أرتفعت الــ٨ أكتر كل حجم الأنف بيكون أقصر و بالتالي كل ما البوز اللي قلنا عليه بيقل في المون فيس
(طبعاً في الهاف بيكن و البيكن الحسابات و النسب ديه بتكون أدق)
علشان كده لو القطة أنفها طويل هاتلاقي الفم نازل لتحت أكتر و هاتلاقي البوز مسحوب لقدام أكتر و أطول و طبعاً هاتكون القطة مهجنة.

ثانياً :- الرأس و الأذنين

*في المون فيس مفيش حاجة إسمها أذن قصيرة و أخرى طويلة و لكن:-

* كل ما كان الشعر بين الاذنين و حواليهم شعر طويل كل ما إختفت الأذنين و أخذت شكل أصغر (نفس فكرة الشعر على الخدود) و بنفس الدليل (لما بتحمي القطة بتلاقي حجم الأذنين كبر)
* طبعاً بالعكس كل ما يكون الشعر قصير كل ما بيظهر كبر الأذنين و هنا تعرف إن القطة مش بيور.

***ثالثا :- الشعر

القطط الشيرازي عموماً بتتميز بالشعر الطويل الكثيف و ده من العوامل اللي بتخلي الناس تفضلها على باقي فصائل القطط و في أغلب الأحيان بيكون الشعر طويل و ناعم و متهدل لكن ده مايمنعش إن فيه منها قطط بيكون شعرها خشن و ده مابيقللش من مدى نقاء الفصيلة.
بالنسبة لطول الشعر بيكون طويل و كثيف و ده اللي بيدي للقطة الشيرازي شكل ضخم مع إنها ممكن تكون رفيعة لكن مانقدرش ننكر إن طول الشعر مرتبط أيضاً بنوع الأكل اللي القطة يعني المأكولات البحرية غالباً لها تأثير سلبي على شعر القطة أما الخضار و الكبدة و الجزر منتجات الألبان بتطول الشعر بمعنى أدق (الفسفور بيوقعة و الحديد و الفيتامينات و الكالسيوم بيساعدو على نموه)
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
الفرق بين المون فيس البيور و المون الهجين
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
our pet cafe :: منتدى القطط :: منتدى رعايه القطط-
انتقل الى: